egon3

En legend har gått ur tiden

Harold Ramis har alltså lämnat oss denna 24:e dag i februari 2014. Naturligtvis kände inte jag denna man på något sätt, men dra mig baklänges vad denne man har betytt mycket för mig. Han har alltid varit med mig i med- och motgång. Jag tror nog de allra flesra förstår att han inte befunnit sig i min närhet i fysisk form. Men genom filmens värld har Harold Ramis alltid haft en stor plats, kanske en av de största platserna.

En av mina första filmer som bevittnades var Ghostbusters som de allra flesta säkert sett. I denna film spelade Ramis den nördige Egon Spengler som i mångt och mycket var hjärnan bakom allt. Jag hade alltid som mål att vara en Ghostbuster och som glasögonprydd liten grabb var ju Spengler valet för min del.

Denna film har betytt så enormt mycket för mitt sätt att kolla på film. Det har fungerat som en måttstock och jämförelse objekt vid stunder. För er som då undrar hur Ramis kan betyda så mycket för mig genom Ghostbusters så skrev denne minst sagt talangfulla man manuset till denna film. Med andra ord var alla skratt som alltid sker under tiden då filmen rullar av anledning till Ramis komiska dialog.

När jag blev lite äldre kollade jag upp vad Ramis mer sysslat med. Som projekt hade jag att kolla på så många av dessa filmer som möjligt. Det visade sig att Ramis varit delaktig i filmer såsom: Groundhog Day, Stripes, Analyze This, Analyze That, Caddyshack och fler därtill. Detta är en av de riktigt stora och kanske den största manusskribenten enligt mig.

Med andra ord känns detta som en personlig förlust med tanke på hur ofta Ramis funnits på en skärm framför mig. Men Harold kanske just har dött, men all hans konst kommer finnas kvar i all oändlighet. Betydelsen han haft för just mig är enorm.

Harold-Ramis-342930-1-402

Vila i frid Harold

/Nicklas

Kommentera

