mandela

Ett försök till recension

Som ni säkert känner till så finns ett brinnande filmintresse hos alla tre parter i Munväder. Detta ämne kanske har tangerats i något av alla avsnitt, men det struntar jag i just nu. Det är fullt möjligt att kolla på film på en rad olika sätt. Personligen föredrar jag tv:n alternativt datorn. Men den 29/1-2013 insåg jag hur fantastisk en biovisning kan vara.

Naturligtvis var inte detta min debut i en biosalong, men jag höll mig vaken genom hela filmen. Det finns många storys om när undertecknad somnade på bio och om någon av dessa är intressanta kan nog Henrik eller Tim riva av någon anekdot.

I onsdags behövde jag ett lugn i vardagen och beslutade mig för att se Mandela: Long Walk to Freedom vilket jag verkligen inte ångrar. På förhand hade jag oerhört stora förväntningar. Förväntningarna blir ju inte lindrigare då filmen är baserad på Mandelas självbiografi med samma namn. Om man skall prata i termer om idoler är ju Nelson Mandela däruppe och konkurrerar.

Åter till filmen. Det skulle först och främst bli intressant att se den pålitlige Idris Elba som Nelson. Om jag skall vara helt ärlig kände jag inte till så mycket historiskt om Nelson mer än ANC, African Nation Congress, och tiden på kåken. Dessutom skulle det bli intressant att få mer inblick om hur familjen Mandela tog fängslandet. Mest fokus ligger på Winnie Mandela spelade av Naomie Harris. Dessa nämna skådespelare höjde filmen många gånger.

Både Idris och Naomie presterade på väldigt hög nivå. När denna titel kommer ut på DVD/BluRay är det ett givet köp. Denna titel bör finnas i alla hem. Filmen är viktig på så många plan.

Filmens handling kan ju de allra flesta förstå. Naturligtvis blir det väldigt mycket om de 27 åren på bland annat Robben Island. Visst var det ganska givet om vad huvuddelen av filmen skulle handla om.Det går inte att skippa tiden som fängslad. Men personligen hade jag velat se mer om hur Mandela blev engagerad i ANC och arbetet innan presidentvalet 1994. Men självklart kommer missnöje alltid finnas huruvida en film bör vara. Men överlag är filmen väldigt bra och sevärd.

Mandela: Long Walk to Freedom är en film som alla bör se och ta till sig. Hela Nelsons liv är ju intressant och du som läsare inte är högerextrem.

Nu är denna skrift inte en recension i samma anda som Henrik Ström lägger fram i text och bild. Jag har en väg att gå för att nå den positionen. Budskapet och lite utav de personliga åsikterna gällande filmen har kommit fram.

Detta var allt för mig och önskar er trevlig fortsättning

/Nicklas