led-zeppelin-logo

Led Zeppelin eller The Rolling Stones?

Det gäller att verkligen få dagarna att gå. Naturligtvis finns det en rad olika aktiviteter för detta. På jobbet brukar jag ofta lyssna på livekonserter från olika band på YouTube.

Idag lyssnade jag på Rolling Stones på Prudential Center från 2012 samt Led Zeppelin Ahmet Ertegun Tribute Concert. På många sätt var detta två sympatiska spelningar, men det märks ju vilka som har mest talang. Utan vidare kunskap skulle jag tro att de båda banden har liknande snittålder. Det som dock slår mig är att under The Rolling Stones aktiva karriär sedan 12 juli 1962 har de spelat in ett tjugotal studioalbum, skulle jag tro. Led Zeppelin spelade under åren 1968-1980 in åtta album varav fem av dem är fullständigt enormt bra.

Slutsatsen var att Zeppelin måste vara mer talangfulla musiker eller mer ambitiösa än Rolling Stones. Sedan vet man inte vad som hade hänt om John Bonham inte hade dött, då kanske Zeppelin varit likadana som The Stones. Hur som helst bevisar detta är kvalitet alltid är bättre än kvantitet. Sedan är dock naturligtvis detta en fråga om tycke och smak, men jag vet att i allafall en på Munväder håller med mig om detta vilket man får vara nöjd med.

Ha det gott
/Nicklas

Kommentera

