Inför Guldbaggegalan 2014

Nu i början av 2014 överöses vi med en mängd olika galor för att sammanfatta föregående år. Under dessa 18 dagar under 2014 har redan Golden Globe gått av stapeln, en gala som hade sina tillfällen.

Vi på Munväder har, som de flesta redan förstått, ett brinnande filmintresse. Naturligtvis är vi sällan överens om vad som kännetecknar en bra film. Som ni kanske förstått har undertecknad ett kanske för stort intresse om svensk film. Angående svensk film går Guldbaggegalan 2014 av stapeln den 20:e januari, vilket är nu på måndag. Det ser vi väl ändå fram emot?

Min idé med detta inlägg var att uttala mina åsikter om vilken film/filmarbetare som skall rå hem priser. Dock finns det en liten nackdel då jag enbart sett tre filmer av de som är nominerade. Men dessa filmer lär väl ta hem de allra största priserna.

Som sagt, dessvärre har jag inte sett alla filmer, men trailers har jag sett på alla. Dock kan man kanske inte uttala så mycket av 90-120 sekunder av en film på 120 minuter. De filmerna jag sett är Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, Känn ingen sorg och Monica Z. Det jag kan säga om dessa filmer är att alla tre verkligen berört mig på olika plan. Dessa tre filmer är några av de bästa jag sett på länge.

Om jag skall vara helt ärlig verkar inte de andra filmer vara så lockande, frånsett Återträffen av och med Anna Odell. Jag kan verkligen tänka mig, och har inget emot om den filmen skulle rå hem ett par baggar. Det Anna Odell gör är verkligen viktigt oavsett om det handlar om filmer eller konstinstallationer. Den kvinnan har verkligen talang så det räcker. Men det vore fånigt att uttala mig om någon film som jag icke beskådat.

Känn ingen sorg är en film baserad på text och musik av Håkan Hellström. På förhand kanske den beskrivning låta ganska platt, men handlingen drabbar en verkligen. Naturligtvis är inte hela filmen en fullständig uppvisning i grym film, men överlag är den riktigt vass på många plan. Skådespelarna, främst då Adam Lundgren och Josefin Neldén håller väldigt hög klass och verkligen bevisar att svensk film har en ”ny generation” av skådespelare som verkligen kan detta.

Monica Z tittade jag på i natt och blev verkligen berörd. Som ni säkerligen förstår är det en film om Monica Zetterlund. Det är ju ingen dokumentär vilken leder det till att mer kunniga individer om Zetterlund kanske hittar ”fel” i filmmakarnas tolkning. Man får helt enkelt följa en till en början oupptäckt sångfågel som med tiden blir mer rutinerad vilket medför konsekvenser. Det är en fin film och även här är skådespelet väldigt bra, framförallt av Edda Magnason och Sverrir Gudnasson. Den sistnämnda måste för övrigt vara en av Sveriges absolut bästa, men det kanske krävs ett annat inlägg för att måla upp Sverrir som en fenomenal skådespelare.

Nedan följer alla nomineringar och de i fet stil är de jag tror/hoppas kommer få komma hem med en bagge. De kategorierna utan markering handlar om att jag inte sett någon rulle av dem. Hoppas ni har överseende med detta.

Bästa film

Känn Ingen Sorg

Monica Z

Återträffen

Bästa kortfilm

Me Seal, Baby av Joanna Rytel

On Suffocation av Jenifer Malmqvist

Äta lunch av Sanna Lenken

Bästa dokumentärfilm

Belleville Baby av Mia Engberg

De dansande andarnas skog av Linda Västrik

Frihet bakom galler av Nima Sarvestani

Bästa regi

Per Fly för Monica Z

Måns Mårlind och Björn Stein för Känn ingen sorg

Anna Odell för Återträffen

Bästa kvinnliga huvudroll

Edda Magnason för rollen som Monica Zetterlund i Monica Z

Anna Odell för rollen som Anna i Återträffen

Gunilla Röör för rollen som Maria i En gång om året

Bästa manliga huvudroll

Robert Gustafsson för rollen som Allan Karlsson i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Mikael Persbrandt för rollen som Hasse i Mig äger ingen

Matias Varela för rollen som Jorge i Snabba cash – Livet deluxe

Bästa kvinnliga biroll

Anna Bjelkerud för rollen som Pernilla i Hotell
Mira Eklund för rollen som Ann-Sofie i Hotell
Josefine Neldén för rollen som Lena i Känn ingen sorg

Bästa manliga biroll

Kjell Bergqvist för rollen som Bengt i Monica Z
David Dencik för rollen som Rikard i Hotell
Sverrir Gudnason för rollen som Sture Åkerberg i Monica Z

Bästa manuskript

Cilla Jackert för manuskriptet till Känn ingen sorg

Lisa Langseth för manuskriptet till Hotell

Anna Odell för manuskriptet till Återträffen

Bästa foto

Eric Kress för fotot i Monica Z

Petrus Sjövik för fotot i Ömheten

Erik Sohlström för fotot i Känn ingen sorg

Bästa klipp

Mia Engberg för klippningen av Belleville Baby
Theis Schmidt för klippningen av Snabba cash – Livet deluxe
Håkan Wärn för klippningen av Känn ingen sorg

Bästa kostym

Kicki Ilander för kostymerna i Monica Z

Moa Li Lemhagen Schalin för kostymerna i Vi är bäst

Ulrika Sjölin för kostymerna i Känn ingen sorg

Bästa ljud/ljuddesign

Petter Fladeby, Andreas Franck och Jens Johansson för ljudet i Snabba cash – Livet deluxe
Hans Møller för ljudet i Monica Z
Mattias Eklund för ljudet i Känn ingen sorg

Bästa mask/smink

Eva von Bahr för mask/smink i Monica Z
Eva von Bahr och Love Larson för mask/smink i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Lisa Mustafa för mask/smink i Vi är bäst

Bästa originalmusik

Matti Bye för musiken i Faro
Matti Bye för musiken i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Peter Nordahl för musiken i Monica Z

Bästa scenografi

Paola Holmér och Linda Janson för scenografin i Vi är bäst!
Wilda Wiholm för scenografin i Känn ingen sorg
Josefin Åsberg för scenografin i Monica Z

Bästa utländska film

12 Years a Slave
Blå är den varmaste färgen
Turinhästen

På måndag får vi facit, men jag är nog inte helt fel ute.

Ha det gott

/Nicklas

Kommentera

