Nytt år, nya projekt & Matthew McConaugheys karriär på den vita duken!

Nytt år för Munväder, faktiskt från ett rekordår på många sätt då vi slog besöksrekordet med råge. Det har vi inte minst er att tacka för: lyssnare, besökare, fans, haters etc.

Vi fick nytillskott i form av Henrik Ström som håller liv i vår filmsektion. Det kommer faktiskt ett till avsnitt ur Munväder film inom loppet av ett par veckor, troligtvis vid månadsskiftet.

Men nu till själva huvudämnet i detta inlägg.

Vid slutet av året som översvämmas vi av alla möjliga årslistor och uppsummeringar. Allt från årets största händelser till årets kändispars uppbrott…

Samtidigt som man summerar upp det år som varit börjar man blicka framåt det som skymtas framöver, i detta fall vad som händer 2014. Det som i synnerhet fångade mitt intresse var dessa listor över kommande filmer 2014. I och för sig intresserar detta mig varje år lika självklart som att ha en välfylld kyl men ändå så fångade en film mitt spretiga intresse.

Filmen i fråga var The Wolf of Wall Street (2014) av Martin Scorsese. Inget märkvärdigt med själva filmen dock, trailern indikerar en förhållandevis rättfram ”uppgång & fall”-film som i sann Scorsese-anda lär vara snyggt filmad och förmodligen har den även en stark skådespelarsamling (Leonardo DiCaprio är en del av inredningen när vi pratar om en Scorsese-film, något man förväntar sig).

Det är inget fel på filmen men jag reagerade på ett särskilt namn i rollistan: Matthew McConaughey

Matthew McConaughey
Ja…DEN mannen

Missförstå mig inte, syftet med denna text är inte att trakassera Matthew för hans utseende eller karriär. Jag finner det dock väldigt intressant om hur hans egen karriär har utvecklat sig på den vita duken sedan den startade på 90-talet till att vara med i en Scorsese-film 2014, eller i Cristopher Nolans (The Dark Knight-trilogin) kommande film Interstellar (2014). För den image och rykte han i synnerhet hade i början av 2000-talet skrek inte precis ”Scorsese, Nolan! Titta häråt!”

Så det är intressant att ta en liten titt på hur hans karriär har utvecklats sig från att dyka upp sporadiskt i TV-serier under 90-talets första hälft till att genomgå det många kallar för en ”renässans” för skådespelaren.

Enligt IMDb var hans första roll som kan dokumenteras i ”kultklassikern” Unsolved Mysteries (1987-2010) i en lite mer seriös roll, inte olikt dem han har börjat få på senare år. Hans första ”större” roller (om man inte räknar med kultfilmen Dazed and Confused (1993)) kom 1997 med Contact & fyrfaldigt oscarsnominerade Amistad. Även här spelar han aningen mer seriösa roller så var kommer denna ”image” som jag snackar om då ifrån?

Under början av 2000-talet började McConaughey att skymtas i primärt romantiska komedier, i filmer såsom The Wedding Planner (2001) och How To Lose A Guy In 10 Days (2003). Dessa filmer (bland andra) etablerade en viss typ av roller där han blev typecastad som en hunk vars utstrålning och karisma som skådespelare försvinner i samma ögonblick han tar på sig en tröja. Det var i alla fall på detta sätt jag personligen såg honom när jag först ”upptäckte” honom. Denna trend höll i sig trots att han varvade dessa roller med mer seriösa, som t.ex. We Are Marshall (2006), där han dock i vissa tillfällen mer framstod som en klåpare med käkproblem (han skulle imitera en dialekt från amerikanska Södern, vilket gör det hela ännu märkligare då han är född och uppvuxen i Texas).

När kan denna förändring ha skett då? De flesta pekar på The Lincoln Lawyer (2011) som filmen som definitivt bröt trenden med romantiska komedier där McConaughey hyllades för sin gestaltning av Mickey Haller. Även författaren av förlagan, Michael Connelly, stämde in i hyllningskören. Efter detta så har ett flertal ”seriösa” filmroller följt och det verkar som om han numera gör enbart dramafilmer.

Varför skriver jag då denna text och dedikerar honom denna tid till Munväder? Jo, han är ett typexempel på en person som jag och kanske flera gillar att håna. Det ska sägas att jag hade en långtifrån positiv bild av honom efter de första gångerna jag stötte på honom i filmer.

Är Matthew McConaughey en dålig skådespelare då? Eller är han väl förtjänt av sina senaste framgångar? Det kan definitivt konstateras att bryta sig ur en typecast i USA är lättare sagt än gjort. Och som jag tidigare nämnt har McConaughey hela tiden varvat med seriösa filmroller för att bredda sitt ”spelfält”.

Somliga må tycka att han fortfarande inte har ändrat sitt skådespel sedan sina ständigt tröjlösa dagar men Scorsese och Nolan för den delen är inte kända för att rollbesätta skådespelare som inte har vad som krävs (I Nolans Interstellar spelar han ju huvudrollen till och med!). Han har för mig personligen visat att han har kvaliteter som seriös skådespelare och han ska han en eloge för den utveckling hans karriär har visat. Om det leder till en Oscar? Nja, det kanske är att överdriva.

Vad säger ni? Håller ni med om det jag skriver eller har jag helt fel? Kommentera gärna nedan!

One thought on “Nytt år, nya projekt & Matthew McConaugheys karriär på den vita duken!”

Kommentera

