Njuta av en bok, magasin eller annan litteratur

Böcker är verkligen någonting som kan få en att riktigt njuta. Personligen skulle jag säga att den totala mängden magasin och böcker som undertecknad konsumerar per månad är ganska högt. Dock är det inte sådan litteratur som Kafka, Sartre och den prylen men likväl litteratur.

I stora drag riktas all mitt fokus gällande böcker direkt till självbiografier. Till viss del kan jag vara besviken att intresse inte finns för skönlitterära böcker. Självfallet har jag under mina 23 år läst en hel del skönlitteratur, men ingen bok som jag minns så mycket om. Det är sannolikt en fråga om intresse. Därför tänkte jag droppa några biografier som antingen betytt mycket för mig eller bara är väldigt bra.

1992 skrev Nick Hornby boken Fever Pitch vars handling till stora drag syftar till att berätta om och lyfta fram kärleken till Arsenal FC. Nu blir jag förvisso ganska färgad i fråga då Arsenal är klubben i mitt hjärta. Dock tror jag att även de som inte sympatiserar med Arsenal kan gilla boken. Enligt min tolkning handlar Fever Pitch om att lyfta fram en kärlek, och kanske besatthet, för ett lag. Det skall dock sägas att det gjorts två filmer baserade på boken och de båda skall man absolut inte titta på. Det är inte värt att kolla på filmen utan rikta er mot boken.

När jag vid första tillfället läste Fever Pitch fanns en viss osäkerhet hos mig gällande min beundran för Arsenal. I ärlighetens namn är det så mycket mer än just beundran. Personligen skulle jag titulera min relation till som ren och underbar kärlek. Som sagt, till en början kändes relation till Arsenal mer som en besatthet och ett sjukdomstillstånd. Men faktum är att den boken har spelat oerhört stor roll för mig både gällande relationen till laget men även relationer i stort. En tanke som slog mig gällande Fever Pitch var att en framgångsrik författare som Nick Hornby kunna lyckas i livet. Samtidigt som boken har fungerat som en uppmuntran att fortfarande älska Arsenal, så har det även varit likt en manual om att det verkligen kan gå bra i livet trots besattheten. På många sätt kan det låta väldigt slentrianmässigt att hävda det faktum att Fever Pitch betytt så mycket för mig. Men faktum är att böcker, även filmer för den delen, kan få en att ändra uppfattning och åskådning.

Uppmaningen från mig är att läsa böcker och kunna ta till budskapet samt eventuellt anamma livsstilen om den känns passande på något sätt.

Ha det gott

/Nicklas

Kommentera

